fbpx

A Sajó-Bódva Völgye és Környéke Hulladékkezelési Önkormányzati Társulás megbízásából létrejött szemléletformáló projekt összefoglalása.

KEHOP-3.2.1-15-2017-00013 - szemléletformálás

DIGITÁLIS TARTALMAK

Weboldal

Számos szakmai tartalom, érdekességek, havonta közel négyszáz megtekintés… ez mind a szemléletformáláshoz kapcsolódó weblapunk. A teljes megújításon átesett weblap külön szekciójaként jött létre a szemléletformáláshoz kapcsolódó aloldal.

A landing page elérése: zoldvolgy.hu/szemleletformalas/

Fő célközönsége a 30-50 éves korosztály, leginkább a témával kapcsolatos konkrét információkat kereső személyek.

 

Weboldal

Számos szakmai tartalom, érdekességek, havonta közel négyszáz megtekintés… ez mind a szemléletformáláshoz kapcsolódó weblapunk. A teljes megújításon átesett weblap külön szekciójaként jött létre a szemléletformáláshoz kapcsolódó aloldal.

A landing page elérése: zoldvolgy.hu/szemleletformalas/

Fő célközönsége a 30-50 éves korosztály, leginkább a témával kapcsolatos konkrét információkat kereső személyek.

 

Facebook

Legaktívabb online csatornánk, elérése: facebook.com/zoldvolgy

A csatorna célközönsége a 20-70 éves korosztály, elsődleges célja az érdeklődés felkeltése, a témával kapcsolatos érzékenyítés, az elköteleződés elérése.
Viszonylag hamar sikerült több ezer fős követőbázist kiépíteni, aminek köszönhetően alacsony költségek mellett, hatékonyan adhattuk (és adhatjuk továbbra is) át üzeneteinket.
További előnye, hogy tökéletes kiegészítése a hagyományosnak mondható elemeknek, mint például egy rajzpályázatnak.
Az elért eredmények: 4 600 követő, akár közel 1000 reakció egy-egy poszthoz kapcsolódóan.

Facebook poszt sorozatunk tematikája:

  • március: „Újrázz” – az újrafelhasználás lehetőségei
  • április:  „Zöldülj” – mindent a zöldhulladékról
  • május és június: „Szelektálj!” – az elkülönített gyűjtés részletei
  • július: „Átlátszó?” – a műanyag hátrányai
  • augusztus: „Szelektálj!” – még több részlet a szelektív gyűjtésről
  • szeptember: „Tudatos vásárlás” – a fölösleges hulladékkeletkezés megakadályozása
  • október: „Illegális hulladéklerakás” – az illegális lerakás alternatívájaként a hulladékudvarok kiemelése

Instagram

Online témáink tematikus megjelenései Instagram felületünkön is megtalálhatóak. Képekkel és rövid üzenetekkel kommunikálunk, ez tökéletes kiegészítése más online tartalmainknak.

Instagram felületünk: instagram.com/zv.zoldvolgy

Fő célközönsége a 13-40 éves korosztály.

 

Instagram

Online témáink tematikus megjelenései Instagram felületünkön is megtalálhatóak. Képekkel és rövid üzenetekkel kommunikálunk, ez tökéletes kiegészítése más online tartalmainknak.

Instagram felületünk: instagram.com/zv.zoldvolgy

Fő célközönsége a 13-40 éves korosztály.

 

Online nyereményjáték: „Nyerj egy iPhone 13-at”

Óriási sikert értünk el online teszt-kitöltős nyereményjátékunkkal, amin keresztül több, mint 2200 személyt értünk el közvetlenül. A résztvevők elolvasták a hulladékgazdálkodással kapcsolatos általános tájékoztatónkat, majd az így szerzett tudásukról egy teszt kitöltésével adtak tanúbizonyságot. A helyes kitöltők közt egy iPhone 13 mobiltelefont sorsoltunk ki.
A nyereményjáték a mellett, hogy nagyban növelte indikátorszámunk mennyiségét, számos más pozitív dolgot is eredményezett: egyrészt nagy mennyiségű látogatót terelt weboldalunkra, másrészt Facebook csatornánk követőinek táborát is jelentősen bővítette!

Közvetlen link a játék eléréséhez: zoldvolgy.hu/szemleletformalas/szemleletformalas-nyeremenyjatek/

 

Sajó-Bódva App

A szemléletformálás a gyermekek esetében ma már egyértelműen digitális úton a leghatékonyabb. Ennek okán hoztunk létre egy applikációt, mely Andriod alapú telefonokon vagy tableteken is futtatható.

Az alkalmazás az aktuális hírek megjelenítésétől kezdve az online tesztkitöltésig számos funkcióval bír, ezek közt is kiemelkedő a Sajókazai Hulladékkezelő Centrum területén kialakított tanösvények digitalizált változata, mely az otthoni felhasználót is a telephelyre varázsolja, e mellett pedig a telephelyi látogatók ismereteit is elmélyíti.

Az applikáció célközönsége a gyermekek és kisiskolások csoportja. Több, mint 1800 aktív elérést köszönhetünk közvetlenül e fejlesztésnek.

Az applikáció letöltési linkje a Play áruházban: play.google.com/store/apps/details?id=org.sajobodva.mobile

 

Sajó-Bódva App

A szemléletformálás a gyermekek esetében ma már egyértelműen digitális úton a leghatékonyabb. Ennek okán hoztunk létre egy applikációt, mely Andriod alapú telefonokon vagy tableteken is futtatható.

Az alkalmazás az aktuális hírek megjelenítésétől kezdve az online tesztkitöltésig számos funkcióval bír, ezek közt is kiemelkedő a Sajókazai Hulladékkezelő Centrum területén kialakított tanösvények digitalizált változata, mely az otthoni felhasználót is a telephelyre varázsolja, e mellett pedig a telephelyi látogatók ismereteit is elmélyíti.

Az applikáció célközönsége a gyermekek és kisiskolások csoportja. Több, mint 1800 aktív elérést köszönhetünk közvetlenül e fejlesztésnek.

Az applikáció letöltési linkje a Play áruházban: play.google.com/store/apps/details?id=org.sajobodva.mobile

 

Online nyereményjáték: „Nyerj egy Samsung Galaxy Tab S8 tabletet”

A Sajó-Bódva App népszerűsítése, valamint az applikációval elérhető indikátorszám növelése kapcsán intított nyereményjátékunk is sikeresnek könyvelhető el.

A feltételeket teljesítő közel 400 résztvevő között egy Samsung Galaxy Tab S8 tabletet sorsoltunk ki.

A nyereményjáték elérése: zoldvolgy.hu/szemleletformalas/szemleletformalas-applikacio-nyeremenyjatek

 

Videók

Saját forgatókönyv alapján, a mi munkafolyamataink felvételeiből készültek videós tartalmak, melyek közül a tematikus rövid videókat social media felületeken, nagyobb lélegzetvételű filmjeinket a szemléletformáló központ programjába építve használjuk.

Az elékszült filmek:

Youtube csatornánk: youtube.com/@Zold_Volgy

Videók

Saját forgatókönyv alapján, a mi munkafolyamataink felvételeiből készültek videós tartalmak, melyek közül a tematikus rövid videókat social media felületeken, nagyobb lélegzetvételű filmjeinket a szemléletformáló központ programjába építve használjuk.

Az elékszült filmek:

Youtube csatornánk: youtube.com/@Zold_Volgy

RENDEZVÉNYEK ÉS HAGYOMÁNYOS REKLÁMESZKÖZÖK

Rádió

A rádióhirdetések elérése még mindig kimagasló, így nem hagyhattuk ki a csatornáink közül.

20 és 30 mp-es blokkjaink a Rádió 1-en és a Rádió M-en futottak, eltolt idősávban. Összesen 141 alkalommal csendült fel szlogenünk, 100%-ban kiemelt időszakban, többek közt a „Balázsék” reggeli műsorban. Mindezt kombináltuk egy nyereményjátékkal is, mely szintén főműsoridőben erősítette kampányunkat.

Rajzpályázat

Az egyik legnagyobb meglepetés a gyermekek számára indított rajzpályázat volt, melyre több, mint 700 alkotás érkezett az óvodás, kisiskolás és felsőtagozatos korcsoportokból.

A pályázati kiírás: zoldvolgy.hu/szemleletformalas/rajzpalyazat-2023/

Célközönsége természetesen a 4-14 éves gyermekek, de rajtuk keresztül a szülők elérése is célként szerepelt. A legfőbb cél a hulladékok szelektálásával kapcsolatos ismeretek kiépítése, de fontos eleme volt programunk népszerűsítésének is. Ráadásként a legjobbnak ítélt alkotásokat hulladékszállító tehergépjárműveink dekorációs elemeként is felhasználtuk.

 

Rajzpályázat

Az egyik legnagyobb meglepetés a gyermekek számára indított rajzpályázat volt, melyre több, mint 700 alkotás érkezett az óvodás, kisiskolás és felsőtagozatos korcsoportokból.

A pályázati kiírás: zoldvolgy.hu/szemleletformalas/rajzpalyazat-2023/

Célközönsége természetesen a 4-14 éves gyermekek, de rajtuk keresztül a szülők elérése is célként szerepelt. A legfőbb cél a hulladékok szelektálásával kapcsolatos ismeretek kiépítése, de fontos eleme volt programunk népszerűsítésének is. Ráadásként a legjobbnak ítélt alkotásokat hulladékszállító tehergépjárműveink dekorációs elemeként is felhasználtuk.

 

Rendezvények

A környező települések nagyobb eseményein is megszólítottuk az embereket, különböző játékok és sorsolások útján adtuk át üzenetünket számukra.

Retró Majális, Kölyöksziget, Kolorfesztivál, Kolorfutás, Bódva-völgyi Maraton, csak hogy néhányat említsünk rendezvénykitelepüléseink közül.

(galéria a képre kattintva)

Gépjármű dekoráció

Kukásautóink dekorációja minden nap az emberek szeme előtt van: akár ha a házunk előtt megál, akár amikor feltartja a sort az úton. E miatt tökéletes eszköz, hogy nagy felületein megjelentessük rajzpályázatunk legjobb képei mellett a szelektív válogatásra ösztönző üzenetünket is!
(galéria a képre kattintva)

Gépjármű dekoráció

Kukásautóink dekorációja minden nap az emberek szeme előtt van: akár ha a házunk előtt megál, akár amikor feltartja a sort az úton. E miatt tökéletes eszköz, hogy nagy felületein megjelentessük rajzpályázatunk legjobb képei mellett a szelektív válogatásra ösztönző üzenetünket is!
(galéria a képre kattintva)

Lengőkaros hirdetőtáblák

Remekül működő marketingeszköznek bizonyultak az oszlopokra kihelyezett lengőkaros táblák.

Az ötezer fő feletti települések központi helyeire telepített hirdetőfelületek sokszor csak néhány másodpercre kerülnek a lakosok elé, de beépülnek a tudatba, ezzel erősítve projektünk végső célját.

A telepített mennyiségek:

  • Kazincbarcika: 10 pár
  • Sajószentpéter: 10 pár
  • Edelény: 10 pár
  • Ózd: 10 pár
  • Szikszó: 5 pár
  • Putnok: 5 pár

(galéria a képre kattintva)

Óriásplakátok

Nagy méretű plakátok is hirdették, hogy a hulladékot válogatni kell!

Több város központi pontján tűnt fel Zé, hogy elmondja: „Állj, szelektálj!”

(galéria a képre kattintva)

Óriásplakátok

Nagy méretű plakátok is hirdették, hogy a hulladékot válogatni kell!

Több város központi pontján tűnt fel Zé, hogy elmondja: „Állj, szelektálj!”

(galéria a képre kattintva)

OKTATÁSI FORMÁK

Mentorprogram

67 iskola, 100 pedagógus, több, mint 13 000 érintett diák… ez mind-mind a mentorprogram.

Az oktatásnak ebben a formájában közvetlenül az iskolákba juttattuk el tananyagunkat, melyet hulladékgazdálkodási és pedagógiai szempontok szerint állítottunk össze. A résztvevő pedagógusok az oktatási keretek közé beépítve, vonatkozó témájú órákon adták át a szükséges információkat, kellő felkészülés után. A diákok az így megszerzett tudásról tesztkitöltés formájában számoltak be, mely amellett, hogy 13.500-al növelte az elért indikátorszámunkat, alapos ismétlés is volt számukra, ezzel is tovább mélyítve a szemléletmódot.

A résztvevő diákok részvételükért cserébe tárgyjutalmat kaptak, a pedagógusok munkáját pedig megbízási díjjal honoráltuk.

A pedagógusok számára készült oktatási segédlelt letölthető innen: mentorprogram oktatási segédlet.

Tesztlap a gyermekek részére: A4 szelektiv teszt

(galéria a képre kattitva)

Telephelyi látogatások

Mindent bevetettünk:

  • Szemléletformáló Központot építettünk, hogy méltó körülmények között fogadhassuk vendégeinket,
  • megszerveztük a tanulók buszos utaztatását, sőt, ki is fizettük annak költségét,
  • tanösvényeket alakítottunk ki, melyeken keresztül működésünk minden pontját bemutathatjuk,
  • a korábban elkészített oktatóvideókat beépítettük a látogatói programba,
  • a tabletre fejlesztett Sajó-Bódva Applikációt is minden iskolás korú kipróbálhatta nálunk,
  • témához kapcsolódó szerencsekerékkel dobtuk fel a hangulatot,
  • kísérőpedagógusaink minden csoportot egy előre kialakított oktatási rend szerint kalauzolták végig.

A projekt időtartama alatt 60 oktatási intézmény 2000 diákja járt telephelyünkön. Rajtuk kívül óvodai csoportok és felnőtt csoportok is megtiszteltek minket érdeklődésükkel, de szerveztünk nyílt napot is a szkeptikusok számára, hogy láthassák: nem öntjük össze a szelektív hulladékot a kommunális szeméttel.

(galéria a képre kattitva)

Telephelyi látogatások

Mindent bevetettünk:

  • Szemléletformáló Központot építettünk, hogy méltó körülmények között fogadhassuk vendégeinket,
  • megszerveztük a tanulók buszos utaztatását, sőt, ki is fizettük annak költségét,
  • tanösvényeket alakítottunk ki, melyeken keresztül működésünk minden pontját bemutathatjuk,
  • a korábban elkészített oktatóvideókat beépítettük a látogatói programba,
  • a tabletre fejlesztett Sajó-Bódva Applikációt is minden iskolás korú kipróbálhatta nálunk,
  • témához kapcsolódó szerencsekerékkel dobtuk fel a hangulatot,
  • kísérőpedagógusaink minden csoportot egy előre kialakított oktatási rend szerint kalauzolták végig.

A projekt időtartama alatt 60 oktatási intézmény 2000 diákja járt telephelyünkön. Rajtuk kívül óvodai csoportok és felnőtt csoportok is megtiszteltek minket érdeklődésükkel, de szerveztünk nyílt napot is a szkeptikusok számára, hogy láthassák: nem öntjük össze a szelektív hulladékot a kommunális szeméttel.

(galéria a képre kattitva)

FOLYTATÁSA KÖVETKEZIK…

Nem, nem állunk meg azért, mert lezárult a pályázat! Épp ellenkezőleg: az így kiépített infrastruktúrával és a létrehozott tudásbázissal nagy lendülettel folytatjuk a szemléletformálást. A szelektív válogatás mellett nagy hangsúlyt kap majd a hulladékok keletkezésének megelőzése, valamint a körforgásos gazdaságban rejlő lehetőségek bemutatása is.